„Na pneumatikách se toho dá v zásadě opravit hodně,“ vysvětluje Christian Koch, specialista na pneumatiky v odborné organizaci DEKRA. Drobné poškození nemusí nutně znamenat, že je nutné vyměnit celou pneumatiku. Pokud se opraví odborně, můžete jej často používat po dlouhou dobu.
„Existuje mýtus, že můžete opravit pouze pneumatiky, které jsou schválené do určité rychlosti. To rozhodně není pravda,“ zdůrazňuje Koch. „Vždy záleží na rozsahu poškození a celkovém stavu pneumatiky.“ Nesmí například jet ve stavu bez tlaku. Zejména oblast, kde se běhoun spojuje s bočnicí, nesmí vykazovat žádné poškození. Motocyklové pneumatiky lze opravovat pouze v oblasti běhounu.
Posouzení opravitelnosti vyžaduje odborné znalosti a zkušenosti
„Ošemetná věc na opravě pneumatiky není ani tak provedení opravy samotné, jako spíše podložené posouzení, zda je poškození pneumatiky ve skutečnosti opravitelné. Jde o komplexní problematiku, která patří do rukou odborného servisu s vyškoleným a zkušeným personálem“, zdůrazňuje odborník. Jedná se o zodpovědnou práci, protože při opravě společnost často přebírá odpovědnost za to, že pneumatika je provozuschopná a má stejné výkonové vlastnosti jako originál.
Vyjmutí z ráfku je nepostradatelné
Aby bylo možné posoudit, zda je pneumatika vhodná k opravě, je bezpodmínečně nutné ji sundat z ráfku. Jedině tak může specialista zkontrolovat pneumatiku zevnitř jako celek: zda například nezůstala nepoškozená bočnice nebo zda není defekt příliš velký. „Pokud je pneumatika opravena zvenčí, taková jistota neexistuje. Riziko defektu pneumatiky, případně při vyšších rychlostech, je vždy přítomné,“ varuje odborník.
„Z technického hlediska není skutečná oprava pneumatik žádná velká věda,“ říká odborník na pneumatiky DEKRA. Spotřebitelům je dokonce opakovaně navrhován jako jednoduché řešení, které si můžete udělat sami. Odborník však doporučuje laikům, aby od toho dali ruce pryč. Kromě školení, odborných znalostí a zkušeností to vyžaduje také vybavení potřebné k sejmutí pneumatiky z ráfku.
V případě propíchnutí nedělejte žádné chyby
Pokud si chcete ponechat možnost opravy pneumatiky otevřenou, nesmíte v případě defektu udělat žádnou chybu. „Pokud pneumatiku naplníte sprejem na propíchnutí, abyste utěsnili defekt zevnitř, nebudete moci pneumatiku poté nechat opravit, ale budete ji muset vyměnit,“ vysvětluje Christian Koch.
Také byste neměli jezdit s defektem pneumatiky, a to ani na krátké vzdálenosti; tím by se pneumatika neopravitelně poškodila. Rovněž není vhodné vytahovat z pneumatiky předměty, které způsobily proražení, protože to vede přímo k rychlé ztrátě tlaku.
Důležité vědět: Pokud používáte například sprej na propíchnutí nebo vložíte opravné knoty k utěsnění defektu, musíte rychle navštívit dílnu. „Taková řešení jsou vhodná pouze na krátké vzdálenosti. Nepředstavují opravu, ale pouze krátkodobé obnovení funkčních vlastností pneumatiky,“ říká odborník.
Flexibilním řešením pro defekt pneumatiky je kompletní rezervní nebo nouzové kolo v autě za předpokladu, že je v kufru dostatek místa. Díky tomu máte také možnost nechat si pneumatiku následně opravit.